Stichting Power-Steering
voor meer grip op en begrip van jezelf!

De Power-Steering bouwstenen

De bouwstenen van Power-Steering zijn:

• Drie-eenheid van Body, Mind en Soul
  • Spiegelogie
  • Oordeelloosheid

Drie-eenheid van Body, Mind en Soul

Deze drie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, tenminste, zolang we een lichaam hebben.
 Body: dit is het lichaam, maar ook de dierlijke eigenschappen van het lichaam, de natuurlijke behoeften en het dierlijke gedrag die bij de mens horen (je instinct).
 Mind: dit is het deel waar de persoonlijkheid mee denkt. De menselijke mind kan niet buiten duaal denken, wat inhoudt dat de gedachtenpatronen die ontstaan altijd duaal zijn. De “goede” gedachten hebben dus ook altijd een “slechte” tegenpool. We spreken over de Heldere Mind, als we buiten-duaal denken.
 Gedachtenpatronen ontstaan veelal in de kinderjaren, al dan niet opgedrongen door ouders, verzorgers, leraren, situaties of vanuit kopieer gedrag. Veel van deze patronen komen voort vanuit een biologische behoefte tot overleving (instinct).
 Soul: is je Ziel, dat gedeelte van je Wezen dat zich in je lichaam bevindt en de sleutel is naar het Hogere Zelf of Grote Ziel of Wezen. Dit is deel van wie of wat je in werkelijkheid bent. Het is dit gedeelte dat de leiding dient te hebben om volledig bewust te kunnen creëren, en in overvloed te leven.

Spiegelogie

Wij kunnen in iets of iemand anders alleen herkennen wat in onszelf leeft. Het is niet mogelijk om buiten deze waarden waar te nemen vanuit menselijk perspectief.
Als er hierbuiten wordt waargenomen nemen we waar met onze Heldere Zintuigen.
Wat we waarnemen vanuit persoonlijk oogpunt zegt dan ook altijd iets over onszelf. De sleutel hierin is emotie. Als je waarneming resulteert in een emotionele reactie, kun je je afvragen of het deel van jezelf dat resoneert met de waarneming wel in balans is.

Oordeelloosheid

Het vrij zijn van oordelen en met name van waardeoordelen leidt tot vrijheid in body en mind. Dit is de sleutel tot de heldere mind en het accepteren van ervaringen.
Een veroordeling of waardeoordeel zet dingen vast binnen je energie-systeem, en leidt tot een disbalans. Een waarde-oordeel dat vanuit een emotie tot stand komt, leidt tot drama en chaos. Een oordeel dat ontstaat uit een constatering (een emotie-loos waarnemen), leidt tot het zetten van grenzen, normen en waarden In de meeste gevallen zijn we niet in staat om alle ervaringen van betrokken personen te doorgronden en waar te nemen. Wie zijn wij om personen te weerhouden van bepaalde ervaringen? In een wereld waar alle ervaringen een creatie zijn van de betrokkenen zelf, hebben we veelal niet het complete overzicht om tot een veroordeling (waardeoordeel) te komen.
 We kunnen een oordeel vellen over hoe we iets zelf zouden vinden, als het ons zou overkomen. Aan de hand hiervan komen we tot een oordeel, wat leidt tot normen en waarden voor onszelf. Zijn deze normen en waarden echter ontstaan uit emoties dan leidt dit tot drama en chaos.